کارورزی چیست ؟

صفحه اصلی آموزش کارورزی چیست ؟

کارورزی چیست ؟

تاریخ انتشار : 8 سال پیش : 24 فوریه 2016 بازدید : 9153نمایش

کارورزی چیست ؟ – کارورزی طراحی سایت چیست ؟

باسلام ، با یک مقاله آموزشی دیگر در خدمتتون هستیم ، اگر خاطرتون باشه حدود ۳ ما پیش اولین دوره های کار آموزی طراحی سایت را استارت کردیم که بعد از حدود سه ماه موفق شدیم به مقام اول در این حوزه دست پیدا کنیم و مفتخریم که با آماده سازی بستر های مربوطه بدون محدودیت آمادگی پذیرش کار آموز را در حوزه های مختلف وب داریم ، اگر مایل هستید در رابطه با کارآموزی بیشتر بدانید پیشنهاد میکنیم اطلاعیه ” دوره های کارآموزی پی سی وب ” را مطالعه نمایید و یا در صورتی که از علاقه مندان حوزه طراحی سایت هستید میتوانید در دوره های کار آموزی پی سی وب نیز شرکت نمایید ، جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به  اطلاعیه ” پذیرش کار آموز طراحی سایت در پی سی وب ” مراجعه نمایید .

اما یکی از مباحثی که در دوره های کار آموزی مطرح شده بود دوره کارورزی بود ، شاید بهتر باشه بدانید که اصلا کارورزی چی هست ؟ که ما در این مقاله قصد داریم به موضوع – کاروزی چیست ؟ – بپردازیم – پس با ما همراه باشید :

p30web-karvarzi-1

کارورزی چیست ؟ – کار ورزی طراحی سایت چیست ؟

مقالات زیادی در رابطه با کار ورزی چیست ؟ وجود دارد ، اما آیا واقعا کار ورزی به این میزان پیچیده است ؟ در هر کدام از مقالات کارورزی چیست ، کار ورزی به یک نوع تعریف شده است ، البته در همه مقالات نویسنده سعی کرده معنای کلمه کارورزی را را منعکس کنه . که مقالاتی که در این حوزه وجود دارند تا حدودی مفید هستند و تا حدودی هم باعث پیچیدگی شده اند اما ما یک تعریف ساده برای کارورزی چیست داریم که به آن اشاره میکنم :

کارورزی چیست : تعریف اول – کارورزی چیست :

در واقع یادگیری و آموزش حین کار عملی را میتوانیم به عنوان کارورزی بشناسیم : یا خیلی ساده تر : آموزش + کار عملی را کارورزی می نامند

یکسری تعاریف دیگه هم در این حوزه هست که شاید بد نباشه به آنها هم اشاره کنیم :

تعریف دوم : کارورزی چیست ؟

کارورزی چیست : هر تجربه آموزشی را که با شغل ترکیب شود، می توان  کارورزی نامید و همین ترکیب است که کارورزی را به ابزاری منحصر به فرد برای ( کنکاش شغلی) (Career Exploration) تبدیل می کند.

یکی از سئوالاتی که به نطرم شایع هست این هست که آیا میتوانیم در هر جایی دوره کارورزی را بگذرانیم ؟

خیر ، در برخی از مراکز آموزشی صرفا : آموزش + کار عملی را کار آموزی می نامند اما این تعریق صحیح نیست

در برخی از مراکز آموزشی –  آموزش + فضایی شبیه سازی شده برای کار عملی وجود دارد اما این کارورزی به معنای واقعی نیست

کارورزی واقعی آن است که آموزش + کارعملی در محیطی واقعی انجام شود که با این موضوع در کارورزی طراحی سایت بیشتر آشنا خواهید شد

کارورزی طراحی سایت چیست ؟ – کارورزی چیست ؟

شاید برایتان این واژه جدید باشد و در رابطه با آن اطلاعاتی نداشته باشید ، این طبیعی هست چرا که این واژه برای اولین بار هست که در وب ایران مطرح شده است ، و مفتخریم که برای اولین بار در ایران موفق به ابداع آن شده ایم و خوشحالیم که برای اولین بار از آن استفاده میکنیم . در واقع کارآموزی طراحی سایت عبارت است از کارآموزی + کار های عملی => کارورزی این تعریف واقعی کارورزی طراحی سایت است

اگر مایل هستید در رابطه با کار آموزی بیشتر بدانید پیشنهاد میکنیم مقاله ” کارآموزی چیست ؟ ” را مطالعه نمایید

کارورز کیست ؟

اصل کلمه کارورزی به واژه (کارورز) بر می گردد و به فردی گفته می شود که در حین تحصیل در آموزش عالی و یا بلافاصله بعد از پایان دوران تحصیل تنها با هدف کسب تجربه و مهارت کاری و عملی در موسسه ای مشغول به کار می شود.

ما البته کارورز طراحی سایت را این گونه تعریف میکنیم : کارورز طراحی سایت فردی است که در حین دوره کارآموزی با هدف کسب تجربه و مهارت کاری و علمی در مجموعه ای مشعول به کار میشود

کارورزی بهتر است اختیاری باشد یا اجباری ؟

کارورزی بیشتر حالت اختیاری دارد اما گاهی نیز به صورت اجباری می باشد ، یعنی گاهی در برخی از دوره های آموزشی یا دوره های کارموزی اختیاری است و فرد به صورت داوطلبانه میتواند در آنها شرکت نماید و گاهی نیز اجباری است ، و فرد باید به صورت اجباری دوره کارورزی را بگذراند ، دوره کارورزی امکان و فرصتی است برای آشنایی افراد با محیط کاری است که نه تنها باعث افزایش قابلیت های آنان برای اشتغال در آینده میشود ، بلکه کارورز با توجه به تجربیات که به دست آورده است در مسائل مختلف قدرت انتخاب بیشتری خواهد داشت و این خود باعث افزاریش کارایی افراد کارورز می شود

کارورزان باتوجه به این که در محیط های واقعی به کسب تجربه می پردازند ، بهتر میتوانند به علاقه مندی ها و گرایش های خود در زمینه های مختلف پی ببرند  و نقاط ضعف و قوت خود و کار خودشان را ارزیابی و تحلیل نمایند .

کارورزی چیست - کارورزی پی سی وب چیست ؟

مشکلات کارورزی در ایران :

حوزه کارورزی در ایران متاسفانه در وضعیت خوبی قرار ندارد که از جمله دلایل آن میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

۱) پذیرش : متاسفانه مهم ترین مشکلی که در این حوزه وجود دارد این است که مراکز رسمی برای پذیرش کارورز وجود ندارد ، اغلب سازمان ها یا واحدهای بزرگ معمولا از پذیرش افراد به عنوان کارورز خودداری می کنند، یا شرایطی قائل می شوند که افراد ترجیح می دهد در سازمان ها و واحدهای کوچک تر به کارورزی بپردازد.

۲) کارورزی نمادین : در خیلی از رشته های تحصیلی واحد های کارآموزی و کارورزی اما بیشتر به حالت نمادین تبدیل شده است و صرفا به اجبار افراد باید
این واحد را طی نمایند و این که مفید واقع شود و یا مفید واقع نشود ظاهرا مهم نیست !

۳) نحوه ارزیابی کیفیت کارورزی : در اکثر مراکز دانشگاهی همان طور که گفتیم کاروزی به عنوان یک واحدی اجباری و نمادین وجود دارد به میزان فراگیری و افزایش دانش عملی دانشجو در طی دوره کارورزی توجه زیادی نمی شود و ارائه گزارش و دادن نمره بیشتر جنبه رفع تکلیف به خود گرفته است.

سئوال : با این موارد آیا کارورزی داریم ؟

پاسخ : خیر ، شیوه ای که در حال حاظر وجود دارد معمولا به این صورت هست که فرد به دلیل اجبار واحد درسی مجبور است کارورزی نمادین را طی کند ، البته کارورزی حتی با اجبار هم خوب است ، اما این موضوع وقتی بدتر میشه که مرکزی برای پذیرش وجود ندارد ! و معمولا افراد با پرداخت هزینه هایی به شرکت ها یا سازمان هایی بدون حضور و به صورت نمادین دوره کار آموی را طی میکنند و در انتها باتوجه به این که فرد در هیچ دوره ای شرکت نکرده است ، برای گزارش کار آموزی یا گزارش کارورزی مشکل دارد که در این خصوص به ناچار در این قسمت هم از گزارشات جعلی و نمادین استفاده میشه ، و در نهایت باتوجه به این که نخوه ارزیابی کیفیت کارموزی در وضعیت بدی قرار دارد این دوره با موفقیت بدون هیچ گونه نتیجه ای گذرانده میشود ….

۴)  برخوردار نبودن دانشجویان از امکانات رفاهی.

۵) سایر مشکلات : مانند نبود انگیزه کافی در مدیران سازمان ها یا واحدهای صنعتی و نا آشنایی آنها با اهمیت کارورزی.

از طرفی در زمینه کارورزی در ایران هنوز برنامه مدون و مصوبی وجود ندارد.

۶)  اهمیت و مزایای کارورزی

در کل هیچ جانشینی برای برای تجربه عملی وجود ندارد. کارورزی ابزاری برای تبدیل تئوری به عمل و همچنین تلاشی برای ایجاد پیوندهایی بین محیط عملی و مراکز آموزشی است.

برای انجام کنکاش شغلی نیز کارورزی از بقیه گزینه ها مناسب تر است. واضح است که هرگز نمی توان از طریق مطالعه یا گفت و گو با افراد مطلع به اطلاعات کافی و مورد نیاز برای کنکاش شغلی دست یافت. کارورزی یک تجربه دست اول و عملی است که به فرد اجازه می دهد بهترین نتیجه گیری ها را درباره ارتباط احتمالی خود و یک زمینه شغلی، انجام دهید.

الف) کنکاش شغلی و توسعه مهارت ها

یکی از با ارزشترین جنبه های کارورزی ممکن است بدست آوردن فرصت برای صحبت کردن رسمی یا غیر رسمی با افراد حرفه ای در زمینه شغلی که کارورزان به آن علاقه دارند، باشد. کارورزان می توانند از آنها درباره مسیرهای شغلی شان بپرسند و از آنها بخواهند تا به آنها یا در کل کسانی که در ابتدای این مسیر شغلی قرار دارند نصیحت یا توصیه کنند.

ب) شبکه سازی

افرادی که در حین کارورزی ملاقات می شوند، ممکن است بعدها به طور شگفت آوری در زندگی کارورزان دوباره ظاهر شوند، به ویژه اگر کارورزان به فعالیت در آن زمینه شغلی یا زندگی در همان شهر ادامه دهند. برای مثال ممکن است یکی از همکاران سابق کارورزان در یک دوره کارورزی به همکار، رئیس، مشتری و یا حتی مربی آنها بدل شود.

ج) مزایای دو جانبه – کار آموزی و اشتغال :

همانطور که کارورزان مشغول کارورزی برای یک سازمان هستند، ممکن است آن سازمان نیز در حال ارزشیابی آنها باشد و اگر کارورزان تصمیم بگیرند که علاقه مند هستند پس از کارورزی در آن سازمان مشغول به کار می شوند، آن وقت دوره کارورزی می تواند برگ برنده کارورزان باشد. در واقع امروزه بسیاری از کارفرمایان مایل هستند تا کارمندان جدید خود را از میان کارورزان خود انتخاب کنند زیرا آنها شناخت بهتری نسبت این افراد دارند.

کارورزی در کشور های پیشرفته :

کشورهای پیشرفته به منظور پیوند توانایی های دانشگاه و نیازهای بخش خصوصی/ صنعت الگوهای گوناگون بسیاری بکار برده می شود که از میان  آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف) مشاوره و راهنمایی : کارورزی چیست ؟

۱-  قرار دادهای مشاوره ای برای حل مسائل آشکار : زمانی اس که مدیران صنایع به دانشگاه مراجعه می کنند و از محققان در زمینه یک مشکل خاص که با آن مواجه شده اند مشاوره می گیرند.

۲-  قراردادهای مشاوره ای برای یافتن و حل مشکلات: بعلت مشغولیت زیاد مدیران صنعت معمولا بسیاری از مسائل و مشکلات از دید آنها مخفی می ماند. در این زمان محققان دانشگاه می توانند مشکلات آنها را تشخیص داده و برای آن راه حل پیشنهاد کنند.

ب) توسعه آموزش و برنامه های آموزشی :

۱- دوره های تکمیلی با مدرک مشترک : این دوره ها که اغلب در مقاطع بالا دانشگاهی و صنعتی به کمک هم طراحی و اجرا می شوند نقش موثری در افزایش بهره وری و کارآیی نیروی انسانی و سیستم آموزشی دانشگاه دارد، بطوری که اغلب پروژهای دانشجویی در این روش به نوآوری و خلق محصول یا خدمت جدید منجر خواهد شد.

۲- دوره های مداوم آموزش کوتاه مدت : این دوره ها با هدف به روز نگه داشتن اطلاعات فنی و علمی کارشناسان بخش های مختلف طراحی و با مشارکت مجموعه ها انجام می پذیرد.

ج) فعالیت های تحقیق و توسعه : کارورزی چیست :

۱- پیمانکاران پژوهش : در این روش، پس از تعیین موضوعات تحقیق که می تواند به شیوه مشاور نیز صورت گرفته باشد، کارشناسانی از صنعت که بکارگیرندگان نتایج حاصله می باشند، به مراکز تحقیقاتی دانشگاهی معرفی شده، تا اولا در طول اجرای پروژه هماهنگی های لازم را به عمل آورده و ثانیا در صورت نیاز آموزش های لازم را دریافت کرده و نتیجه تحقیقات را با خود به صنایع مربوطه عودت نماید.

۲- اجرای مشترک پروژه ها: در این روش پروژه به صورت مشترک تعریف و اجرا و نظارت می شوند. البته ساماندهی و تقسیم وظایف بر اساس نوع پروژه می تواند متفاوت باشد.

۳- سرمایه گذاری مشترک پروژه ها: در بسیاری از زمینه ها که مورد علاقه هر دو طرف دانشگاه و صنعت می باشد، پروژه هایی تعریف و با سرمایه گذاری مشترک اجرا می شوند که هم دانشگاه و هم صنعت از دستاوردهای آن جهت توسعه علوم و فن آوری استفاده می نماید. این کار می تواند به صورت تاسیس مراکز تحقیقاتی مشترک نیز صورت پذیرد که در این صورت مرکز تاسیس شده دارای شخصیت حقوقی مستقل خواهد بود

همچنین می توان به سایر زمینه های همکاری از قبیل بازدید منظم متقابل، نشست های سازماندهی شده مشترک، کنفرانس ها و سمینارها، انتشارات مشترک، نمایشگاه مشترک، حمایت صنعتی از دانش پژوهان و انجمن ها و کارآموزی دانشجویان در صنعت اشاره نمود.

۴- کار آمد شدن دانشجویان در هر  زمینه ای و همچنین مهیا کردن آنها برای اشتغال، چیزی فراتر از آموخته های نظری کلاس درس را می طلبد و نتایج مثبتی که از همپا شدن علم با عمل حاصل می شود بر هیچ کس پوشیده نیست.

کارورزی به دانشجویان فرصت می دهد تا به بهترین نحو از یک محیط کاری عینی تجربه کسب کنند. امروزه در جهان، کارورزی (Internship) بهترین گزینه برای انجام کنکاش شغلی به شمار می رود.

در واقع کارورزی یک تجربه دست اول و عملی است که به  دانشجویان اجازه می دهد بهترین نتیجه گیری ها را در باره ارتباط احتمالی خود و یک زمینه شغلی، انجام دهند. از همه مهمتر اینکه کارورزی می تواند به دانشجویان مهارت های شغلی مهمی را همانند برقراری ارتباط، تعهد کاری، وقت شناسی، حل مساله، کارگروهی، خود مدیریتی، برنامه ریزی و سازماندهی و آشنایی با فن آوری بیاموزد که امروزه برای شاغل شدن بسیار واجب و ضروری هستند.

اما متاسفانه کارورزی در سیستم آموزش عالی کشور ما چندان از سوی دانشجویان جدی گرفته نمی شود. به نظر می رسد دلیل این امر عدم آشنایی دانشجویان با ضرورت آمادگی شغلی در دوران دانشجویی و عدم اطلاع از نقش حیاتی کارورزی در آمادگی شغلی باشد.

۵- به همین دلیل است که اکثر کارورزان ما ابتدایی ترین اصول و مقررات محیط کار نظیر نحوه برخود با مجموعه کارمندی و کارگری را نمیدانند و در نتیجه قادر به استفاده بهینه از این دوره حیاتی نمی باشند.

۶-در حقیقت دانشجویانی که از یک سو پیشینه علمی خود را تقویت می کنند و از سوی دیگر خود را از نظر عملی و کاربردی آماده می کنند، براحتی وارد بازار کار می شوند و حتی حاضر به کار کردن با حقوق ها و دستمزدهای پایین نیستند.

با بررسی های انجام شده توسط محققان، به نظر می رسد که برای انجام یک کارورزی صحیح و موثر عواملی همچون مدیریت، برنامه ریزی صحیح، نوع کار ارائه شده به کارورز ، میزان اعتبار دوره کارورزی و حمایت های جانبی از کارورز دخیل هستند.

پی سی وب برگزار کننده نخستین دوره های کارورزی وب در ایران :

پی سی وب مفتخر است ، با درک اهمیت کارورزی موفق به برگذاری دوره های کارآموزی و کاروزی شده است ، شما کاربران گرامی برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به لینک ” دوره های کارآموزی پی سی وب ” مراجعه نمایید

امیدواریم مفید واقع شده باشد

لینک کوتاه مطلب : https://www.p30web.org/?p=4272

دیدگاه کاربران :

  • جهت تبادل نظر و گفتگو درباره کارورزی چیست ؟ : میتوانید به انجمن پشتیبانی پی سی وب مراجعه نمایید.
  • آدرس انجمن تخصصی پی سی وب : forum.p30web.org
  • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با محصول باشد منتشر نخواهد شد.
  1. مقاله خیلی کامل و جامعی بود .

    لطفا در خصوص مباحث کاراموزی ، کار ورزی و… بیشتر مقاله در سایت تون قرار بدید .

    من هنوز بین خیلی از این مباحث سئوال و ابهاماتی رو دارم که البته با خوندن این مقاله خیلی از اونها رفع شد . ولی هنوز سئوال ها و مشکلاتی دارم که پاسخی برای انها نیافتم .

    • باسلام و درود خدمت شما کاربر گرامی :

      خوشحالیم که برای شما مفید واقع شده است . به زودی مقالات بیشتری در این حوزه در پی سی وب منتشر خواهیم کرد .

      اگر هر گونه سئوال و یا ابهامی دراید میتوانید در بخش نظرات و یا انجمن تخصصی پی سی وب مطرح نمایید همکاران ما رسیدگی میکنند .



گروه طراحی و برنامه نویسی پی سی وب ، طراحی سایت ، پشتیبانی سایت ، سئو و بهنیه سازی