تفاوت سیستم‌های عامل CentOS و RedHat چیست؟

صفحه اصلی سروراختصاصی و مجازی تفاوت سیستم‌های عامل CentOS و RedHat چیست؟

تفاوت سیستم‌های عامل CentOS و RedHat چیست؟

تاریخ انتشار : 11 سال پیش : 01 ژوئن 2013 بازدید : 7797نمایش

سیستم‌عامل لینوکس (Linux) دارای توزیع‌های (distributions) مختلفی بوده، ردهت (Red Hat)‏  و سِنت‌اواِس (CentOS)‏ هرکدام یک توزیع‌ها ‌هستند. به طور قطع می‌توان گفت سیستم‌عامل CentOS نسخه رایگان RedHat می‌باشد.

ردهت (Red Hat)‏:  این توزیع لینوکس در سال ۱۹۹۴ میلادی بنیانگذاری شده و تا سال ۲۰۰۴ (پس از ارائه نسخه ۹ آن) بصورت رایگان در اختیار همه قرار داشت. پس از آن موسسه  Red Hat اقدام به ارائه دو توزیع متفاوت از لینوکس با نام‌های Red Hat Enterprise Linux و Fedora ارائه کرد. RHEL با پرداخت هزینه اشتراک به این موسسه میتوانید این توزیع، کدهای متن باز آن را همراه با پشتیبانی قوی در اختیار داشته باشید. Fedora نسخه رایگان این موسسه بوده و هم اکنون نیز بصورت رایگان جهت استفاده بر بستر اینترت قرار دارد.

سِنت‌اواِس (Community ENTerprise Operating System)‏: این توزیع بر پایه RHEL استوار بوده و تنها تفاوت آن در این است که RHEL یک نسخه تجاری است، اما توسعه و پشتیبانی سِنت‌اواِس (CentOS) توسط جمعی از کاربران و بصورت رایگان صورت می‌گیرد. در سال ۲۰۰۶ توسعه دهنده اصلی Tao Linux (کپی دیگری از توزیع RHEL) از توسعه آن کنارگیری و به جمع توسعه دهندگان سِنت‌اواِس پیوست، این امر باعث شد کاربران Tao به استفاده از سِنت‌اواِس روی آورند. طی آمار ارائه شده در جولای ۲۰۱۰ توسط موسسه World Wide Web Technology Surveys  این سیستم‌عامل با اختصاص ۳۰٪ از سهم توزیع‌های نصب شده بر روی سرورهای فعال به خود، از توزیع Debian پیشی گرفته و به عنوان محبوب‌ترین توزیع لینوکس نصب شده بر روی سرورها شناخته شد، و این مقام را تا ژانویه ۲۰۱۲ حفظ نمود. پس از آن توزیع Debian با اختلاف بسیار ناچیز موفق شد مجددا مقام اول را از آن خود کند.

لینک کوتاه مطلب : https://www.p30web.org/?p=445

دیدگاه کاربران :

  • جهت تبادل نظر و گفتگو درباره تفاوت سیستم‌های عامل CentOS و RedHat چیست؟ : میتوانید به انجمن پشتیبانی پی سی وب مراجعه نمایید.
  • آدرس انجمن تخصصی پی سی وب : forum.p30web.org
  • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با محصول باشد منتشر نخواهد شد.


گروه طراحی و برنامه نویسی پی سی وب ، طراحی سایت ، پشتیبانی سایت ، سئو و بهنیه سازی